Artykuły

O projektowaniu gier

Witam! Nazywam się Kacper i obecnie zaczynam 3 klasę technikum informatycznego. Programowaniem i tworzeniem gier interesuję się od 1 klasy gimnazjum. Od tego czasu zrobiłem duży postęp i chciałbym się z wami podzielić chociaż szablonową wiedzą teoretyczną. W artykule będę się posługiwał profesjonalnymi terminami, które nie zawsze da się tak na szybko wyjaśnić. Dlatego zachęcam zainteresowanych do poszukiwania w sieci niezrozumiałych fraz.

Dziś pragnę wam opowiedzieć o projektowaniu gier w dużych firmach programistycznych. Piszę to na podstawie wiedzy z książek, wywiadu z Grzegorzem Rdzanym (jednym z programistów “Wiedźmina 2” i “Wiedźmina 3”) oraz własnych doświadczeń.

Etap pierwszy to pisanie scenariusza. Jest to najdłuższa i najbardziej niestabilna część, gdyż podczas wielotygodniowej, a czasem nawet wielomiesięcznej pracy programiści wprowadzają kilkaset korekt i modyfikacji. Ten etap jest nadzwyczaj trudny, gdyż dopiero tworzymy świat, w którym ma się toczyć akcja gry. W tej fazie scenarzyści planują umiejscowienie kamery i całą scenografię cut-scenek (czyli filmów przerywających daną akcję lub wprowadzających nowy akt rozgrywki). Często pracuje nad tym nawet kilkadziesiąt osób.

Kolejnym istotnym krokiem jest stworzenie algorytmów, które mają działać w grze. Mianowicie przepisów i zadań, jakie mają posiadać dane obiekty w kodzie. Dla przykładu podam kilka prostych algorytmów ze znanej gry Mario. Tu posłużę się avatarem, którym sterujemy w grze. Jeżeli naciśniemy klawisz D, to obiekt będzie się przesuwał na osi x jednocześnie pokazując zapętloną animację chodu w prawo. Programiści projektują własne silniki fizyczne, które sprawiają, że teren po jakim się porusza postać w grze jest rzeczywistym ograniczeniem, barierą przez którą postać nie przeniknie (symulacja świata realnego). Na przykład, jeżeli podskoczymy, to spadamy, a nie odlatujemy, bo nasza gra posiada zaprojektowaną grawitację. Jeden obiekt może mieć od kilkunastu do kilkuset takich właściwości.

Gry to najbardziej wymagający typ programów komputerowych. Po dwóch najistotniejszych i nienależących do najciekawszych etapach, przyszedł czas na wybór, który będzie się za nami ciągnął do końca produkcji, a może i jeszcze dalej – wybór technologii. Za technologię przyjmujemy języki programowania, których jest kilkakrotnie więcej niż ludzkich dialektów. Najpopularniejszymi z używanych przez game developerów są C++, C# i Python. Najczęstszą platformą jest .net, a środowiskiem używanym do kodowania jest Visual Studio firmy Microsoft. Zaś najlepszy silnik (nie licząc tych zrobionych własnoręcznie) to Unreal Engine 4 w przypadku gier pod desktopy lub Unity 3D na urządzenia mobilne. Jednak tu nasze wybory się nie kończą, bo pozostała jeszcze kwestia silników graficznych. Najczęściej używane to Direct X/Direct3D, który działa tylko pod systemami z rodziny Microsoft i OpenGL, jest wieloplatformowy, pod niektórymi względami przewyższający wyżej wymienioną bibliotekę skryptów. Mniej znane silniki graficzne to Ogre3D, SFML2 i Allegro5.

Gdy już mamy gotowy scenariusz, algorytmy i wybraną technologię, którą będziemy się posługiwać – następuje podział ról. Konkretniej mówiąc, gry tworzone są w zespołach, złożonych z co najmniej 2 osób, a każdy pracownik przyjmuje jakąś rolę. Na przykład jedna osoba jest odpowiedzialna za fizykę i animacje flory, wszystkie jej funkcje i wartości w zmiennych. Każda osoba dopracowuje konkretne detale, dzięki czemu świat w grach jest niemal idealny. Następna, istotna rzecz na tym etapie produkcyjnym to techniczne podejście do programowania -im większy program, tym bardziej musimy kontrolować skrypty. Przykładowo w projekcie ,,Wiedźmina 3” zrezygnowano z komend klasy wirtualnej i jej metod. Taki zabieg był konieczny, żeby gra działała na komputerach obecnej generacji i nie trzeba było czekać kilku lat, żeby odpalić ją na najniższych ustawieniach, które obciążałyby moduły naszych PC-tów do granic możliwości.

Na tym etapie wiele pomysłów, rozszerzeń, misji fabularnych lub elementów gameplaya zostaje usuniętych z racji braku możliwości wykonania, ograniczeń sprzętowych, braku czasu.

Ostatni z etapów to reklama i tworzenie kopii, które w ostateczności trafią na sklepowe półki. Istnieje wiele zakończeń produkcji. Ja opisałem najczęściej używany przez wielkie firmy tworzące programy, przeznaczone głównie dla graczy.

Dziękuję za uwagę! Mam nadzieję, że mój artykuł natchnie Was do poszerzenia wiedzy o grach.

Autor: Kacper Gmurczyk

Źródła i wyjaśnienia pojęć:

Nauka języków programowania od podstaw

Klasy wirtualne i ich metody

Algorytmy + “Symfonia C++ standard: programowanie w języku C++ orientowane obiektowo” autorstwa Jerzego Gębosza

Unity 3d

Unreal Engine 4

DirectX/Direct3D

OpenGL

.NET

TWÓRCZE WAKACJE – JAK ZACZĄĆ?

„Nie potrzebujesz niczyjego pozwolenia, by prowadzić twórcze życie” – słowa amerykańskiej pisarki, Elizabeth Gilbert, które napawają nadzieją i umacniają w nas przekonanie, że wszystko jest możliwe.

Chciałbym Ci pokazać, że możesz wykazać się kreatywnością od razu po przeczytaniu tego artykułu, nie ruszając się z własnego domu.

Montaż filmów

Zawsze chciałeś zostać reżyserem? Chciałbyś zobaczyć, jak to jest być aktorem? A może interesuje Cię tylko sam proces montażu i zabawa programami, które są do tego przeznaczone? Nie potrzebujesz ani pomysłu na fabułę, ani pieniędzy na rekwizyty czy drogi sprzęt. Chwyć za aparat, nagraj cokolwiek, a potem montuj to najlepiej jak potrafisz.

W czasach Youtube’a i popularyzacji amatorskich produkcji, w Internecie możesz znaleźć setki filmów krótkometrażowych stworzonych przez pasjonatów kinematografii. Jeśli nie masz pomysłu – spróbuj zaczerpnąć inspiracji w sieci:

Popularnymi programami do montażu i obróbki filmów są Sony Vegas i Adobe Premiere, lecz są one płatne. Jeśli chcesz zmontować film nie wydając ani grosza – dobrą alternatywą są programy takie jak HitFilm Express czy Windows Movie Maker.

Co mogę z tym zrobić?

Najwygodniejszym sposobem dzielenia się swoim filmem jest umieszczenie go na popularnym serwisie Youtube. Jeśli nie chcesz, by twoje filmy oglądali przypadkowi internauci, możesz zmień ustawienia filmu na „niepubliczny” – wtedy tylko osoby posiadające link będą miały do nich dostęp.

Grafika/Rysunki

Efekt twojej pracy nie zawsze musi być najważniejszy – przyjemność wynikająca z pracy nad własnym rysunkiem, fanartem czy obrazem może stanowić clou całego procesu.

Jedyne czego potrzebujesz, by zająć się szkicowaniem czy malarstwem są przyrządy oraz kartka papieru lub płótno i, co najważniejsze, pomysł. Masz bujną wyobraźnię? Nie ograniczaj się. Namaluj to, na co masz ochotę.  Na tym polega sztuka.

Grafika komputerowa to z kolei bardziej zaawansowana dziedzina. Nie zagłębiając się w zawiłości techniczne powiem tylko, że jej zasady są podobne do tych rządzących malarstwem czy rysunkiem. Jedyną różnicą jest to, że twoim pędzlem będzie myszka, a płótnem – ekran monitora.

W przypadku tworzenia obrazu z użyciem komputera nie musisz ściągać żadnego specjalnego oprogramowania. W Internecie obecnych jest wiele stron umożliwiających tworzenie i edycję grafik, jak np. Pixlr.com. Jeśli jednak chciałbyś mieć dostęp do większej liczby zaawansowanych funkcji – wypróbuj darmowy program Gimp.

Co mogę z tym zrobić?

Swoje prace możesz udostępniać w serwisach społecznościowych lub stronach o tematyce rysunku i grafiki takich jak deviantart

Tworzenie muzyki


.Muzyki słuchamy na co dzień nie rozmyślając dlaczego właściwie dany utwór nam się podoba. Stworzenie dzieła muzycznego od podstaw według własnego pomysłu wydaje się  trudne, ale wcale nie musi takie być. Jeśli kiedykolwiek udało Ci się zagrać dowolną melodyjkę, to masz zapewne większą wiedzę teoretyczną na temat muzyki niż ja. Nie jestem

więc w stanie opisać całego procesu tworzenia muzyki w sposób profesjonalny.

Mogę natomiast spróbować zachęcić cię do sprawdzenia, czy taki rodzaj działania twórczego jest dla Ciebie. Żeby zacząć tworzyć muzykę nie potrzebujesz dużej wiedzy muzycznej. Nie musisz wiedzieć jak wygląda ćwierćnuta czy ósemka. Musisz być kreatywny i opanować jakikolwiek program komputerowy do jej montażu.

Zdaję sobie sprawę z tego, że tak samo jak przy edytowaniu filmów, i tu potrzebna jest zdolność w posługiwaniu się narzędziami programów, które potrafią diametralnie różnić się od siebie wizualnie i pod względem dostępnych w nich funkcji. Wysiłek włożony w projekt nagradzany jest jednak niesamowitą satysfakcją związaną z pokonaniem trudności.

Niestety zaawansowane programy umożliwiające nam spróbowanie swoich sił w przemyśle muzycznym są często płatne. Oprogramowania takie jak FL Studio czy Magix Music Maker zyskały popularność dzięki dużej ilości zróżnicowanych funkcji i stosunkowo niskiej trudności ich użytkowania. Jeśli jednak chciałbyś spróbować legalnie i za darmo pogrzebać w dźwiękach – wypróbuj program Virtual DJ.

Co mogę z tym zrobić?

Z pomocą znów przychodzi Youtube, który umożliwia umieszczenie utworów w sieci. Ponadto możesz skorzystać z serwisów skoncentrowanych tylko na udostępnianiu muzyki takich jak SoundCloud.

Pisanie

Jeśli jednak nie bardzo podoba ci się pomysł pracowania nad filmem, obrazem, czy muzyką – zawsze możesz spróbować swoich sił w dziennikarstwie lub pisarstwie! W tym przypadku nie potrzebujesz żadnych zdolności plastycznych czy technicznych. Wystarczy, że weźmiesz kartkę i… zaczniesz pisać. To, o czym i w jaki sposób napiszesz, zależy tylko i wyłącznie od Ciebie – nie musisz nawet wpasowywać się w utwardzone schematy felietonów czy recenzji – pisz od siebie i dla siebie.

Co mogę z tym zrobić?

Najprostszym sposobem na udostępnienie jakiegokolwiek tekstu większej liczbie osób jest założenie tzw. bloga tj. rodzaju strony internetowej, na której możesz publikować swoje wpisy o każdej porze dnia i nocy. Stworzenie takiej strony nie sprawia dziś żadnego problemu dzięki darmowym serwisom takim jak Blogger czy WordPress

„Jeśli potrafisz o czymś marzyć, to potrafisz także tego dokonać” – to słowa reżysera, animatora, przedsiębiorcy i wizjonera pochodzącego z małej wsi w Missouri – Walta Disney’a. Tylko od nas zależy, czy i w jaki sposób czegoś dokonamy. Nie pozwól innym przeszkadzać Ci w spełnianiu marzeń. Bądź kreatywny.

 

Autor: Aleksander Moczarski

.

Dzień Sportu

W przedostatni dzień roku szkolnego nikomu z nas nie chce się siedzieć w ławce, dlatego spędziliśmy ten dzień na sportowo. Zdrowa rywalizacja z innymi klasami, zabawa i aktywny wypoczynek od normalnego dnia nauki. Wzięliśmy udział w pięciu konkurencjach m.in. turniej mini siatkówki, turniej trio-basketu, przeciąganie liny, podciąganie na drążku i skoki przez skakankę. Każdy mógł znaleźć tu coś dla siebie. Nasze mini zawody wyłoniły następujących zwycięzców:

piłka siatkowa

  1. I miejsce – IIIB
  2. II miejsce – IB
  3. III miejsce – IA

piłka koszykowa  

  1. I miejsce – IB
  2. II miejsce – IIC
  3. III miejsce – IE

skoki przez skakankę  

  1. I miejsce – M. Pawłowski – IA
  2. II miejsce – P. Biecka – IC
  3. III miejsce – M. Sawicka – ID

podciąganie na drążku

  1. I miejsce – T. Jopek – IB
  2. II miejsce – K. Szymański – IIB
  3. III miejsce – B. Jabłoński – IIE

przeciąganie liny

  1. I miejsce –IIAB
  2. II miejsce – IA
  3. III miejsce – ID

Każdej z klas gratulujemy i liczymy na tak samo dobrą zabawę w przyszłym roku szkolnym.

Tekst i fotorelacja: Hanna Paprocka

Od pasjonatów dla pasjonatów

Adrian Malicki i Jakub Piskulla to pasjonaci fotografii. Swoje dzieła regularnie publikują w Internecie, dzięki czemu zyskują sławę wśród społeczeństwa lokalnego, znajdują odbiorców z całego świata. Zdjęcia uczniów ZSE zaskakują – każde ujęcie jest przemyślane i dopracowane w każdym możliwym aspekcie. Kuba i Adrian nieustannie się uczą i dążą do perfekcji, choć zdają sobie sprawę, że perfekcja jest w stanie zabić każdego artystę, więc muszą znaleźć tzw. złoty środek. A może już go znaleźli? Patrząc na ich zdjęcia, jesteśmy w stanie stwierdzić, że tak.

Oto kilka rad dla pasjonatów fotografii sformułowanych przez Kubę i Adriana:

1) Nie przestawaj fotografować. Szukaj  rozmaitych ujęć metodą prób i błędów. Prędzej czy później trafisz na to lepsze, a może i jedyne ujęcie.

2)  Przyjmuj krytykę na klatę. Nie wszystkie zdjęcia są dobre, czasem nawet najlepszemu trafi się gorszy kadr. Musisz radzić sobie z przyjmowaniem różnych ocen, a konstruktywną krytykę brać pod uwagę.

3) Szukaj „złotego punktu” w kadrze, używaj jego trójpodziału.

Czerwone kropki tzw. ,,mocne punkty” trójpodziału.

Według reguły trójpodziału kadru powinniśmy umieszczać element, który chcemy w kompozycji podkreślić, w mocnym punkcie.

4) Kombinuj z perspektywą. Nie bój się eksperymentować i np. ptaki wodne fotografuj z powierzchni wody. Dzięki odpowiedniej perspektywie zdjęcia wyglądają dużo lepiej, nabierają swojej unikalnej głębi.

5) Nie używaj automatycznych ustawień (tryb Auto). Wybieraj manualne ustawienia lub predyspozycje czasu i przysłony. Naucz się dostosowywać ustawienia do światła w miejscu, w którym fotografujesz.

6) Wykorzystuj otoczenie, światło. Jeżeli masz możliwość wybieraj fotografowanie przy zachodzie i wschodzie słońca. Zdjęcia w tym świetle mają całkiem inny klimat, są bardziej profesjonalne.

7) Staraj się unikać używania lampy wbudowanej. Jej światło spłaszcza zdjęcie. Zainwestuj w mały dyfuzor.

Zdjęcie po lewej zrobione jest z wykorzystaniem wbudowanej lampy błyskowej, zdjęcie po prawej z dyfuzorem

 

 

 

 

 

 

8) Pytaj o rady, czytaj poradniki, książki, poszerzaj swoją wiedzę. To sprawi, że będziesz robić coraz lepsze zdjęcia.

9) Pamiętaj, że mając dobry sprzęt jeszcze nie jesteś fotografem, bo o byciu fotografem świadczą twoje zdjęcia i wiedza.

10) Nie poddawaj się!

Młodzi fotograficy – DO BOJU! Pamiętajcie, że marzenia są po to, żeby je spełniać. To, co będziecie robić i gdzie będziecie w przyszłości, zależy tylko i wyłącznie od Was samych. Ćwiczcie swój warsztat, kształćcie się, proście o rady i przede wszystkim NIE PODDAWAJCIE SIĘ.

Autorzy: Adrian Malicki, Jakub Piskulla

Korekta: Anita Karasińska

Kilka słów na temat muzyki

Każdy z nas codziennie słucha ulubionej muzyki.Zwracamy uwagę na tekst i jego przekaz oraz brzmienie,choć w głębi serca wiemy,że muzyka to coś więcej.Ona daje nam pozytywna energię,motywuje do działania, pomaga w trudnościach.Dla większości osób jest nieodłącznym elementem życia.

A czego słuchają członkowie Posted? Oliwia Brodecka i Kamil Gwiazdowski chętnie podzielą się z Wami takimi informacjami, drodzy CZYTELNICY!

Kamil: Upodobałem sobie gatunek muzyki, od którego niektórych boli głowa. Słucham Metalcore i różnych odmian tego gatunku, a co za tym idzie, bardzo lubię ciężkie brzmienia. Nie pogardzę dobrym rapem czy też Dubstepem.

Muzyka towarzyszy mi każdego dnia, przy wielu czynnościach np. podczas grania w gry lubię słuchać rapu, podczas nauki lubię puścić sobie po cichu w tle punk rock lub jakiś dobry Metalcore (np. Architects). „Ciężkimi brzmieniami” zaraził mnie mój starszy brat, za co jestem mu wdzięczny!

Architects to zespół pochodzący z Wielkiej Brytanii, grający techniczny Metalcore/Post-Hardcore – coś co uwielbiam. Ich twórczość jest określana jako „pełna kontrolowanej wściekłości i nieskrępowanej głębi, przystępna, agresywna i piękna”. Ja doceniam świetne teksty, dobrze wykonaną linię melodyczną oraz doskonały kontakt z publiką podczas występów na żywo.

Ghostmane to raper, który nawija wieloma stylami. Od szybkiego rapu po krzyki z przepony. Jego twórczość charakteryzują mroczne teksty i stylistyka black metalu. Jest oryginalny, a jego teksty są często dziwne, ale zabawne.

The Qemists to grupa, która łączy brzmienie rockowe i tzw. ,,Drum and Bass”, czyli odnogę dubstepu. O zespole dowiedziałem się dzięki bratu, który był na ich koncercie na Festiwalu Woodstock. Od tego czasu śledzę ich działalność. Polubiłem ich za brzmienie oraz za łączenie stylów – do swoich piosenek zapraszają innych artystów popowych, raperów czy wokalistów ciężkich brzmień.

Oliwia: Bardzo lubię słuchać muzyki, w szczególności tej wykonywanej przez orkiestrę symfoniczną. Utwory symfoniczne to dzieła sztuki wykonywane dzięki różnym połączeniom instrumentów. Przeważnie można się z nimi spotkać w teatrach, symfoniach i operach. Dlaczego wybrałam akurat ten gatunek? Dlatego,że robi na mnie ogromne wrażenie – widzę, jak inni czytają nuty, tworzą fantastyczne dźwięki. Sama mam przyjemność grać w Orkiestrze Dętej w Złotowie przy OSP, której kapelmistrzem jest Przemysław Chyży. Składa się ona z około 30 osób w różnym wieku. Orkiestra istnieje już 12 lat i ma na swoim koncie wiele wspaniałych występów np. coroczny koncert w Dniu Strażaka, na obchodach Bożego Ciała, ale nie tylko – gramy na rozmaitych przeglądach, np. na Przeglądzie Orkiestr w Trzciance. Mimo tego,że większość członków to laicy, muzyka jest ich pasją, a zespół nieodłączną częścią życia.  Wielu osobom orkiestra symfoniczna kojarzy się z nudą, powagą, co jest dużym błędem. Gramy różne utwory – od disco polo po pop i muzykę rozrywkową, np. Piraci z Karaibów autorstwa Hansa Zimmera:

Utwór ,,I feel good” autorstwa Jamesa Browna grany przez orkiestrę na koncercie noworocznym w 2015 r. Tego typu koncerty stały się tradycją i organizowane są co roku, aby każdy mógł posłuchać muzyki – na żywo i za darmo. Większość osób nie jest po szkole muzycznej.

Największą dynamikę oraz zabawę dźwiękiem widać w utworach ,,Let’s Get Loud”, ,,Party Rock Anthem”, ,,Oppa Gangnam Style” w wykonaniu Philharmonic Winds. Warto zwrócić uwagę na zmienność nastrojów ich w muzyce.

Podziwiam artystów  za ich zaangażowanie,wytrwałość oraz dążenie do perfekcji. Zachęcam wszystkich do przesłuchania!

Mamy do Was prośbę, drodzy czytelnicy.

Jeśli lubicie jakiegoś wokalistę czy zespół, kupujcie ich płyty, chodźcie na koncerty, a jeśli nie macie grubego portfela wspierajcie ich twórczość w każdy, możliwy sposób – na przykład poprzez udostępnienia utworów na portalach społecznościowych, subskrypcje, ,,kciuki” w górę. Może dzięki Wam pewna, nieznana grupa zdobędzie popularność? Pewnie myślicie, że to niemożliwe, ale zapewniamy – w życiu należy spodziewać się niemożliwego!

Autorzy: Kamil Gwiazdowski, Oliwia Brodecka

Korekta: Anita Karasińska