Artykuły

Od pasji do zawodu – Paweł Donerowicz, członek OSP

Zdjęcie autorstwa Dominika Wrony
Paweł Donerowicz, uczeń III klasy technikum informatycznego w ZSE w Złotowie. Człowiek, który uwielbia pomagać ludziom. Nigdy nie zważa na niebezpieczeństwo i kocha adrenalinę. Prawdziwy członek Ochotniczej Straży Pożarnej – fascynuje się nią, kocha z całego serca, wiąże z nią przyszłość. Co najciekawsze, kiedy był dzieckiem, bał się straży. Jak zmienił się jego pogląd? Co skłoniło go do wstąpienia w szeregi OSP?
Odpowiedzi na te i inne pytanie znajdziecie poniżej!

Anita: Czy interesowałeś się strażą we wczesnym dzieciństwie?

Paweł: We wczesnym dzieciństwie właściwie bardziej bałem się straży pożarnej niż nią interesowałem. Za każdym razem, gdy słyszałem syreny z nadjeżdżających samochodów uciekałem, chowałem się.

Anita: Jak zaczęła się Twoja przygoda w OSP?

Paweł: Rozmawiałem z przyjaciółmi, nagle poruszyliśmy temat straży. Kuzyn powiedział, że chętnie by się zapisał do OSP. Stwierdziłem, że ja też chciałbym wstąpić w jej szeregi, ale nie samemu. Było nas czterech, jeden nie chciał wstąpić, bał się, że nie zdąży na alarm, mimo tego, że mieszka najbliżej. Po negocjacjach i udanej namowie naszego znajomego postanowiliśmy wszyscy wstąpić do straży – fajnie jest robić coś dobrego dla społeczeństwa. Od naszego wstąpienia mijają dokładnie 3 lata.

Anita: Co Cię najbardziej inspiruje?

Paweł: Moją inspiracją jest kuzyn, Mateusz, który pracuje w Państwowej Straży Pożarnej w Złotowie. Jest moim autorytetem, biorę z niego przykład. Mogę się wiele od niego nauczyć, a następnie wykorzystać to w ciężkich sytuacjach.

Anita: Wiążesz swoją przyszłość zawodową z działalnością w straży?

Paweł: Tak. Po ukończeniu szkoły średniej chciałbym dostać się do Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu, aby po 2 latach móc pracować jako prawdziwy strażak.

Anita: Bycie strażakiem to wielka odpowiedzialność, ryzyko. Nie obawiasz się tego?

Paweł: Nie obawiam się. W moim życiu potrzebna jest ciągła adrenalina. Jestem odpowiedzialną osobą, która w trudnych sytuacjach potrafi wykazać się rozwagą. Ryzyko jest zawsze, niezależnie od tego, jaka to sytuacja.

Anita: Masz jakąś radę dla osób, które chciałyby dołączyć do OSP, ale nie są w stanie się na to zdobyć?

Paweł: Rada jest tylko jedna. Dopóki sami nie spróbują i nie poczują tej adrenaliny jadąc do zdarzenia, to ich chęci mogą stopniowo się zmniejszać, więc zachęcam do wstępowania w szeregi OSP.

Anita: Wróciłeś do domu zmęczony, zasnąłeś, a po dwóch godzinach słyszysz głośny alarm. Jesteś zły czy pełen determinacji?

Paweł: Nie było jeszcze sytuacji, żebym był zły. Byłem przy wielu zdarzeniach, najdłuższe z nich trwało 11 godzin. Zmęczenie dawało się we znaki, ale jestem pewny, że gdyby coś się wydarzyło w tym czasie, to na pewno dałbym radę pomóc. Wszystko zależy od determinacji.

Anita: Co byś zrobił, gdybyś z dnia na dzień wygrał 5 milionów euro?

Paweł: Gdybym wygrał 5 milionów zainwestowałbym pieniądze, aby później zarobić kolejne tyle. Wiadomo, że wydałbym pewną część na własne przyjemności, ale starałbym się oszczędzać.

Autor: Anita Karasińska

Speedcubing, czyli 5 minut z Bartkiem Grabowskim

Bartek Grabowski, uczeń technikum informatycznego w ZSE w Złotowie, opowiada o kostkach Rubika, jego największej pasji. W ciągu 5 minut dowiemy się o zawodach w szybkim układaniu kostek, poznamy nazwiska mistrzów Polski i świata, ale przede wszystkim usłyszymy o zdolnościach, jakie powinien mieć mistrz SPEEDCUBINGU oraz co pomaga osiągnąć sukces w tej dziedzinie. Wisienką na torcie będzie występ Bartka. Jesteście ciekawi, jak szybko ułoży kostkę Rubika?

Ekipa pracująca podczas wywiadu z Bartkiem Grabowskim

Jak przygotować się do matury i nie zwariować?

Dwa miesiące do matury, a Ty jeszcze nie zacząłeś się uczyć? Na myśl o maturze robi Ci się niedobrze? Myślisz, że nie jesteś w stanie dostać się na swoje wymarzone studia? Żałujesz, że nie wziąłeś się do pracy wcześniej?

TEN ARTYKUŁ JEST DLA CIEBIE!

Pamiętaj, że zawsze trzeba próbować. Nie możesz zakładać, że Ci się nie uda, bo po prostu masz za mało czasu. Chodziłeś do szkoły przez wszystkie ubiegłe lata, uczyłeś się na sprawdziany, więc Twoim zadaniem jest powtórzenie materiału, usystematyzowanie go i uzupełnienie ewentualnych braków. Wbrew pozorom, masz sporo czasu, aby zawojować świat! Musisz tylko chcieć tego dokonać.

Oto kilka rad, dzięki którym uda Ci się osiągnąć spektakularny sukces:

  1. Nie wpadaj w panikę, bo ona może Cię jedynie zgubić! W ciągu dwóch miesięcy jesteś w stanie powtórzyć większość, a nawet całość materiału i nauczyć się wielu rzeczy. Kluczem do osiągnięcia wymarzonego celu jest jedynie systematyczność. Musisz szanować swój czas i wykorzystywać go w 100%! W niedzielę zaplanuj powtórki na cały tydzień, jedz zdrowo, wysypiaj się i bądź pewny, że dzięki temu w maju osiągniesz upragnione wyniki!
  2. Zainwestuj w repetytoria, arkusze maturalne i inne pomoce naukowe – przećwiczysz sprawności wymagane na maturze i nic nie będzie w stanie Cię zaskoczyć! Musisz znaleźć książki i pomoce naukowe, dzięki którym nauka stanie się przyjemnością. Najlepiej mieć porównanie, np. kupić dwa repetytoria matematyczne i systematycznie je zmieniać. Jeśli nie chcesz wydawać pieniędzy, możesz poprosić nauczyciela o materiały do kserowania, bądź też wypożyczyć niezbędne podręczniki z biblioteki. Koniecznie wykorzystaj arkusze zamieszczone na stronie CKE!
  3. Korzystaj z czasu, który spędzasz w szkole. Maturzyści robią specjalne ćwiczenia, mogą uczęszczać na fakultety. Odrabiaj zadania domowe i maksymalnie skupiaj się w szkole!
  4. Zaczynaj naukę od rzeczy, które lubisz. Jeśli kochasz matematykę, ale wręcz nienawidzisz polskiego, zaczynaj naukę od matmy. To dobrze Cię nastroi i do polskiego podejdziesz z innym nastawieniem.
  5. Rób sobie wolne. Nie jesteś maszyną i nie możesz uczyć się przez cały czas. Wyjdź z przyjaciółmi, pójdź na spacer, przeczytaj swoją ulubioną książkę lub zrelaksuj się oglądając serial. Droga wolna!

Organizuj swój czas, poznaj własne możliwości, planuj naukę! Pamiętaj, że przytoczone przeze mnie metody nie zagwarantują Ci sukcesu, jeśli nie będziesz chciał go osiągnąć. Wszystko jest w Twoich rękach!

NIEMOŻLIWE NIE ISTNIEJE!

ZACZNIJ DZIAŁAĆ JUŻ TERAZ!

 

Najpopularniejsze filmy YouTube 2016

Ludzie na całym świecie korzystają z najpopularniejszego serwisu internetowego YouTube, założonego w 2005 roku. Na jego rzecz porzucamy radio i telewizję. Dlaczego? A gdzie indziej znajdziemy wszystko, co nas interesuje, o każdej porze dnia i nocy, jeśli nie na YouTube? Kilka lat temu na YouTube można było oglądać jedynie amatorskie filmy o niewielkim rozmiarze oraz pierwsze videoblogi. Dziś znajdziemy tam zwiastuny filmowe, teledyski, materiały do nauki – nie ma rzeczy, której nie moglibyśmy znaleźć w internetowym serwisie. W dodatku, możemy tam oglądać materiały w jakości HD, zupełnie za darmo. Subskrybujemy różne kanały,  których autorzy często stają się naszymi idolami, a co za tym idzie – z niecierpliwością czekamy na każdy kolejny film. Popularność jutuberów rośnie, niektórzy z nich stworzyli marki rozpoznawalne na całym świecie i zarabiają na tym naprawdę duże pieniądze!

W minionym roku na YouTube zadebiutowało 10 filmów, które łącznie osiągnęły aż 550 milionów wyświetleń!

  1. Na pierwszym miejscu znalazł się materiał pod tytułem „Carpool Karaoke” z udziałem Adele, który zyskał 135,8 mln wyświetleń.

    James Cordens, postanowił robić za kierowcę gwiazd, a podczas wspólnej wyprawy zadać im kilka pytań. Miliony wyświetleń w ciągu kilku dni – internauci uwielbiają wszystkich śpiewających podczas jazdy! James nagrał materiał z wieloma gwiazdami, m.in.: Sia, Bruno Mars, Justin Bieber, ale największą popularność zdobył film z Adele.

    Czy filmy i motywy działania Jamesa nie przypominają Wam przypadkiem programu Łukasza Jakóbiaka, polskiej gwiazdy YouTube?

  2. Drugie miejsce zajął filmik o nazwie „Pen-Pineapple-Apple-Pen”, japońskiego komika Kazuhiko Kosaki. Osiągnął kolosalną liczbę 95 milionów wyświetleń.

    Najpierw zdobył popularność w swoim kraju, a później na całym świecie. Dosłownie podbił Internet!

  3. Najpierw zdobył popularność w swoim kraju, a później na całym świecie. Dosłownie podbił Internet!

    Mężczyzna i jego syn sprawdzają, co znajduje się wewnątrz grzechotki grzechotnika.
    59,5 mln oglądających! Edukacyjny hit!

  4. Czwarte miejsce pod względem popularności zajęła reklama Nike. Wiedzieli, co robią, zatrudniając Cristiano Ronaldo! Dzięki temu nie tylko chłopcy oglądali spot nawiązujący do „Freaky Friday” kilkanaście razy dziennie. Materiał obejrzano 57 milionów razy. Chyba nie muszę wspominać o tym, ilu nowych klientów zdobyła sportowa marka!

  5. 47 mln wyświetleń zdobył fragment programu „America’s Got Talent”, w którym 12-letnia muzyczna czarodziejka o imieniu Grace wykonała własny utwór przy akompaniamencie ukulele. Podbiła serca widzów swoim pięknym głosem, talentem i wrażliwością muzyczną. Zszokowani jurorzy nazwali ją „młodszą siostrą” Taylor Swift.

    Taylor, bój się! Nadchodzi Grace!

  6. Ogromną popularnością w ubiegłym roku cieszyli się jutuberzy Dude Pranksters, którzy nagrali… Rzucanie butelką. Jednak nie myślcie o najprostszych rzutach! Sens ich przedsięwzięcia polegał na tym, żeby butelki napełnione wodą rzucać na różne powierzchnie, by za każdym razem lądowały idealnie, nie przewracając się.

  7. Na kolejnym miejscu znalazł się odcinek Lip Sync Battle z Channing’iem Tatum, zdobywając 37 mln wyświetleń! Mężczyzna wystąpił ze swoją żoną, Jenną Dewan. Wykonywali swego rodzaju popisy taneczno-wokalne.

    Niestety, film nie jest udostępniony w Polsce, ale warto było o nim wspomnieć, prawda?

  8. Show Johna Olivera dotyczące Donalda Trumpa wyświetlony został 30,8 mln razy. Wszyscy zwolennicy i przeciwnicy nowego prezydenta – oglądajcie!

  9. Widzów, a w szczególności podróżników marzących o większym komforcie podczas zmian lokalizacji, bardzo zainteresowało nagranie, pokazujące jak wygląda lot pierwszą klasą w Emirates Airlines. Film obejrzano aż 26,7 miliona razy.

  10. I w końcu 21,9 mln wyświetleń zdobył filmik, w którym brat zrobił „niewinny” żarcik swojej siostrze, w którym przekonuje ją, że właśnie zaczęła się apokalipsa zombie. Młodsza siostra najwyraźniej uwierzyła.

    Myślę, że niesforny brat jeszcze przez długi czas nie obejrzy nowych odcinków „The Walking Dead”, choć widocznie jest zapalonym fanem tego serialu!

Źródła:

https://www.wprost.pl/light/10034106/Te-filmiki-byly-najpopularniejsze-w-2016-roku-Zobacz-10-hitow-YouTube.html

https://www.youtube.com

Autor: Karolina Możdżeń
Korekta: Anita Karasińska

 

 

 

 

Najlepsze reklamy 2016

Rok 2016 pełen był ciekawych, wzruszających i intrygujących reklam. Na polskim rynku największą popularność zyskała reklama Allegro – „Czego szukasz w Święta?”. Nie zabrakło również zagranicznych perełek, które przedstawię poniżej. Większość reklam przywołanych przeze mnie pochodzi z okresu świątecznego

  1. Allegro – ,,Czego szukasz w Święta? | English for beginners”

Zacznę od reklamy, która w grudniu 2016 roku zdobyła sławę w Polsce i na całym świecie. Poznajemy historię  starszego mężczyzny, który zamawia na Allegro materiały do nauki języka angielskiego. Widzimy, jak sumiennie się uczy. Pod koniec reklamy starzec wylatuje do Wielkiej Brytanii, aby spędzić święta u swojego syna. Angielskiego uczył się dla małej wnuczki, którą miał zobaczyć pierwszy raz w życiu.  Każdy kadr i dobór kolorów jest przemyślany, spot niesamowicie wzrusza. Reklamy zasłużyła na swoją popularność!

Ciekawostka:

 (życzenia świąteczne od bohatera)

  1. H&M – „ComeTogether”

Drugie miejsce w zestawieniu zajmuje szwedzki gigant odzieżowy. Reżyserii podjął się Wes Anderson („Grand Budapest Hotel”, „Kochankowie z Księżyca”). W głównego bohatera wcielił się Adrien Brody („Pianista”). Akcja rozgrywa się w pociągu, który zmierza do stacji podczas zamieci śnieżnej. Ma dość duże spóźnienie i nie dotrze na czas. Z tego powodu główny bohater, konduktor, stara się przyszykować Boże Narodzenie dla wszystkich pasażerów w jednym  z wagonów pociągu. Obserwujemy, jak kompletuje niezbędne elementy (świerk, prezenty). Zaprasza pasażerów do ostatniego wagonu, by rozdać im prezenty i wspólnie świętować Boże Narodzenie. Spot został genialnie wyreżyserowany, jego scenografia fantastycznie komponuje się z muzyką i montażem. Pozostawia nas z myślą,  że powinniśmy spędzić święta wspólnie.

  1. Burberry – “The Tale of Thomas Burberry”

Przedstawiany spot wyprodukowany został dla domu mody Burberry. Reżyserii podjął się Asif Kapadia. Reklama wygląda niczym trailer pełnometrażowego filmu. Głównym zamysłem fabularnym było przedstawienie poczynań założyciela marki (Thomasa Burberry) na tle wydarzeń historycznych, które wpłynęły na kształt i postać marki. Początkowo obserwujemy wynalezienie gabardyny przez założyciela. Ukazane zostały sceny dotyczące pierwszej wojny światowej, wyprawy Roalda Amundsena na biegun południowy w 1911 roku. W tych wydarzeniach miał swój udział wynalazek Thomasa Burberry. Odzież noszona przez polarników, lotników, oficerów, żołnierzy była wykonana z gabardyny. Nie zabrakło również motywu miłosnego, co stanowi odskocznię, a jednocześnie uzupełnienie wątków ściśle historycznych. Spot ten stanowi świetne podsumowanie ponad 160-letniej historii przedsiębiorstwa. Jest hołdem dla dokonań jego założyciela – Thomasa Burberry. Warto nadmienić, że dom mody Burberry jest marką prestiżową, posiadającą rekomendacje samej Brytyjskiej Rodziny Królewskiej.

  1. Heathrow Airport – ,,Coming Home for Christmas”

Kolejna reklama wykonana w klimacie świątecznym należy do największego europejskiego portu lotniczego Heathrow. Za bohaterów posłużyły dwa pluszowe misie. Użycie zabawek potęguje uczucie szczęścia, radości, współczucia. Reklama rozpoczyna się w momencie, gdy para misiów wysiada z samolotu – przyleciała do kogoś ze świąteczną wizytą. Przechodzą przez etap kontroli paszportowej i zwiedzają obiekt terminalu lotniska. Ukazują tym samym przyjazną infrastrukturę lotniska. Pluszaki udają się do hali przylotów i wypatrują swoich bliskich. Podbiegają do nich wnuki. Napis „COMING HOME THE BEST GIFT OF ALL” zachęca do spędzenia tych świąt z bliską rodziną. Jednocześnie jest to zachęcenie do skorzystania z usług lotniska. W reklamie wykorzystano motyw ożywienia pluszowych misiów, ukazano ich podróż, a przy okazji lotnisko. Misie stworzone komputerowo wyglądają jak prawdziwe! Spot porusza i śmieszy, ale przede wszystkim pokazuje ludzką stronę lotniska Heathrow.

Proces powstawania spotu reklamowego:

  1. Edeka – „#Zeitschenken”

Edeka po zeszłorocznej niespodziance w postaci zdecydowanie najbardziej chwytliwej reklamy 2015 roku (https://www.youtube.com/watch?v=V6-0kYhqoRo) postanowiła ponownie zaskoczyć odbiorców. Do scen z życia zabieganej przed okresem świątecznym matki i ojca główna bohaterka niemal wyśpiewuje słowa. Oglądamy jak para pochłonięta obowiązkami zapomina o swoich najbliższych, przede wszystkim o dzieciach. Cała sytuacja zmienia się w drugiej części spotu – czynności, które małżeństwo wykonywało samotnie, tym razem łączą całą rodzinę, bo przecież najlepszy czas, to czas spędzony wspólnie.

  1. Hyundai –,,First Date”

Hyundai w tym roku zaprezentował perfekcyjny spot nastawiony na wywołanie śmiechu u odbiorcy, przy jednoczesnym ukazaniu zalet nowego modelu auta. Bohater przychodzi po swoją dziewczynę, by zabrać ją na ich pierwszą randkę. W drzwiach jednak pojawia się jej ojciec, który oferuje chłopakowi klucze do swojego auta. Jak się później okazuje, samochód posiada system śledzenia, dzięki czemu rodzic bez problemu może kontrolować, gdzie znajduje się jego dziecko. Wybranek serca zirytowany brakiem prywatności postanawia odwieźć dziewczynę do domu i zakończyć spotkanie. W rolę ojca wcielił się Kevin Hart („Straszny Film 3”, „Straszny Film 4”).

  1. Toyota –,,Prius”

Następna perełka z tegorocznego bloku reklamowego Super Bowl 2016 w wykonaniu Toyoty. Reklama, podobnie jak spot Hyundaia, rozśmiesza widzów. Akcja rozpoczyna się rabunkiem przeprowadzanym przez czterech bohaterów. Przeznaczone do ucieczki auto zostaje odholowane, więc korzystają ze stojącego na pobliskim parkingu Priusa. W pozostałej części spotu śledzimy, jak bandyci uciekają przed policją, wykorzystując przy tym różne technologie, które ukrywa najnowszy model Toyoty. Pościg transmitowany jest w telewizji, a ludzie w pobliżu drogi drogi trzymająa tabliczki typu „Go Prius 4”. W pewnym momencie odbiorca zaczyna kibicować głównym bohaterom, dopingować ich. Reklama przypomina film akcji, który można obejrzeć z uśmiechem na twarzy.

__________________________________________________

Podsumowanie

Powyżej przedstawiłem moją prywatną listę najlepszych reklam 2016 roku. Niektóre wywarły na mnie duży wpływ, skłoniły do głębokich refleksji. Inne z kolei rozśmieszyły i spowodowały, że przypominając sobie o danym spocie od razu miałem uśmiech na twarzy. A o to przecież chodzi – by reklama wywoływała określone emocje. Mam nadzieję, że w 2017 roku również zobaczymy takie perełki!

Autor: Nikodem Rudziński

Korekta: Anita Karasińska