Artykuły

Strzelam seriami – fotografia okiem Jaśka

Cześć! 😀

Tutaj Jasiek Olejarz, lat siedemnaście, uczeń liceum medialnego w ZSE w Złotowie. Kiedyś człowiek bez zainteresowań, dzisiaj pasjonat fotografii oraz filmu.

Jak było na początku? Pełna amatorka. Zero kompozycji, zero myślenia przed wciśnięciem spustu migawki. Tryb automatyczny i voilà! Zero kreatywności.

Obecnie jest inaczej. Nie nazwałbym tego profesjonalizmem, ale robienie zdjęć, gdy ma się wpływ na ustawienia, sprawia więcej radości i przynosi satysfakcję. W szczególności, jeżeli do zrobienia jednego zdjęcia trzeba podejść kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt razy. Wówczas efekty zdecydowanie bardzo mocno cieszą 😀

Do ustawień ręcznych, bez praktycznie żadnej wiedzy teoretycznej na temat, między innymi, przysłony przeszedłem na wiosnę. Nie było łatwo, ale jak się mówi – praktyka czyni mistrza! To właśnie od tamtego momentu publikuję moje “strzały” na Instagramie (nazwa: janolejarz). Posty, które tam umieszczam, są dla mnie świetnym punktem odniesienia, który sprawia, że czuję ciągły progres w tym, co robię.

Fotografuję to, co w konkretnym momencie mi się podoba. Nigdy nie robię zdjęć na siłę – w końcu to pasja, a nie praca 🙂 Zdjęcia są różne – od smutnych, po takie, które wręcz ociekają radością. Prezentują ludzi, rośliny, piękne miejsca w Polsce i za granicą – każdy znajdzie coś dla siebie! 😀

Zachęcam do obejrzenia kilku, moim zdaniem, najlepszych zdjęć mojego autorstwa.

Autor: Jan Olejarz (Instagram: https://www.instagram.com/janolejarz/)

Korekta: Renata Łabędź

Koty w Ekonomie?!

W dniu 21. września 2018r. pierwszaki zostały oficjalnie przyjęte w progi naszej szkoły. Wzięły one udział w uroczystości, zwanej kotowaniem, w której każda z klas musiała zaprezentować się z jak najlepszej strony. Zadaniem Kociaków było, między innymi, zaśpiewanie wylosowanej piosenki z bajki. Mogliśmy usłyszeć, na przykład, utwór z czołówki, niegdyś popularnego, serialu „H2O wystarczy kropla”, a także piosenkę ze „Smerfów”, tudzież „Gumisiów”. Odbył się również konkurs taneczny oraz wiedzy o szkole, który miał na celu sprawdzenie dotychczas pozyskanej wiedzy o numeracji klas, liczbie komputerów w pracowniach, czy o pojazdach, którymi nasi nauczyciele dojeżdżają codziennie do pracy. Nie mogliśmy przecież przyjąć kotów w worku! 😀

Natomiast wychowawcy zostali zobowiązani do nakarmienia swoich pociech jogurtem – zadanie było o tyle trudne, że musieli mieć zawiązane oczy. Mimo tej trudności, poszło to całkiem sprawnie 🙂

Na koniec, nasze Kociaki złożyły przysięgę, co mianowało ich na pełnoprawnych uczniów złotowskiego Ekonoma.

Uroczystości dopisała piękna pogoda oraz miła atmosfera – wszyscy bawiliśmy się świetnie!

Pierwszakom życzymy, aby każdy dzień w naszej szkole był dla Was jak najlepszy! 😀

Ekipa Posted!

Fotografie: Adrian Malicki

Pałac pamięci

Czy zastanawialiście się kiedyś, czym jest pałac pamięci i co jest jego zadaniem? Otóż, w skrócie objaśniając tę, pozornie skomplikowaną, istotę rzeczy, jest to pewna technika zapamiętywania, która daje ogromne efekty i rozbudowuje pamięć. Polega na stworzeniu lokalizacji w wyobraźni, w której będą działały skojarzenia.

Nie jest to zbyt skomplikowane, choć sprawia takie wrażenie. Poniżej postaram się sprecyzować dokładniej o co chodzi w tej technice.

Pałacem może być dowolna lokalizacja, przykładowo budynek, tudzież schemat gry komputerowej, droga do pracy lub coś jeszcze zupełnie innego pod warunkiem, że bardzo dobrze to znamy.

Dozwolone jest również samodzielne tworzenie pałacu pamięci, lecz to zajmuje bardzo dużo czasu
i dlatego bardziej preferowane w tym celu jest użycie lokalizacji, którą lubimy i nie jest nam obca.

Budowanie pałacu pamięci

Etapy budowy

Objaśnienia do schematu:

  1. Miejsce powinno być dość duże, możliwie spójne i rozbudowane, na przykład może to być trasa połączona z inną lub system pokoi w domu.
  2. Należy wydzielić w niej odrębny notatnik, w którym zawarte będą podręczne informacje. Codziennie, najlepiej wieczorem, powinniśmy usuwać zapisany komunikat, by zrobić miejsce na nowe rzeczy.
  3. Mają one na celu pogrupowanie informacji według kategorii i specyficznego zagadnienia.
  4. Podaje się do istniejącej konstrukcji charakterystyczne punkty – „haki”, na których wiesza się skojarzenia. Pozwala to zachować precyzyjną strukturę informacji.

Porady:

  • zawieraj jak najwięcej informacji na jak najmniejszej powierzchni,
  • nie musisz ograniczać się do jednego pałacu pamięci.

Autor: Karolina Możdżeń

Korekta: Renata Łabędź

Kącik Poezji w Ekonomie 7

Witajcie w kolejnym wydaniu Kącika Poezji w Ekonomie.

W tym tygodniu chciałbym podzielić się z wami wierszem autorstwa Wiktorii Topolewskiej – utalentowanej uczennicy z klasy II E.

Zapraszam serdecznie do lektury!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jeżeli chcesz, aby Twoja praca pojawiła w kolejnym wydaniu – przyślij ją pod adres:

poezja.posted@o2.pl

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kształt twojego

spojrzenia

Nigdy nie posądziłabym siebie,

że przyjemność sprawi mi tonięcie w oceanie błękitu.

Wodzie tak przejrzystej,

że wrażenie mam jakbym widziała odbicie własnej duszy.

Nikt nie powiedział mi, że znajdę się w takim

niebezpieczeństwie.

Niestabilna, zatracona,

bez koła ratunkowego.

I chociaż woda nie jest wzburzona,

wyciągam ręce i staram ratować sama siebie.

Ja tonę.

Boję się.

Wołam o pomoc, ale jedyną modlitwą,

jaką udaje mi się wykrztusić jest twoje imię.

Mówi się, że strach ma wielkie oczy

mój strach ma kolor twoich oczu.

Tonę w oceanie błękitu.

Błękitu w kształcie twojego spojrzenia.”

 

Wiersz ~ Wiktoria Topolewska, klasa II E